Laamat.com

Kai täällä keskitytään kaikenlaisiin järjettömyyksiin?

tiistaina, elokuuta 30, 2005

Asiakasomistajalehdet

Aamupalaa syödessä selailin läpi yhtä monista asiakasomistajalehdestä ja kiinnitin huomiota erääseen seikkaan. Lehdessä oli juttua näkökyvystä ja miten siitä on hyötyä liikenteessä. Jutussa haastateltu asiantuntija oli optikko ja hän suositteli säännöllistä näöntarkastusta esim. kerran vuodessa. Onhan se ihan selvä, kun optikolta kysytään, että näkö pitää tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa ja jokaisen ihmisen tulee omistaa ainakin viidet eri silmälasit. Jos he sanoisivat muuta, he sahaisivat sitä oksaa jolla istuvat. Olen kiinnittänyt tähän aiemminkin huomiota, mutta jotenkin tänä aamuna asia alkoi ottamaan kaaliin. Onhan se selvä, että kyseiset lehdet ovat tehdyt kuluttamista varten, eikä niitä täten pitäisi lukea lainsinkaan. Lehden yleisin viesti on, että tarvitset sitä ja tätä niin olet onnellinen. Näillä yritetään vaikuttaa alitajuntaan ja on siinä mielessä vaarallisempaa, kun koko lehteä harvemmin mielletään mainokseksi, mitä se kyllä on, koska puskurit ovat pienemmällä filterillä päällä. Rehellistä mainosta on helpompi vastustaa myös alitajuisesti.

Mitenhän vaikuttaisi tuotteiden myyntiin, jos lehden kuvien hymyilevät ihmiset vaihdettaisiin murjottaviin? Lisäksi niissä voitaisiin mainostaa: "Älä osta tätä tuotetta. Tämä on #¤$%&." Täytyy ilmeisesti kyhätä kasaan sellainen varjoasiakasomistajalehti.