Laamat.com

Kai täällä keskitytään kaikenlaisiin järjettömyyksiin?

tiistaina, toukokuuta 30, 2006

3G-liittymistä

3G-liittymiä mainostettaessa on unohdettu eräs erittäin olennainen seikka. 3G-verkko ei todellakaan kuulu missä vaan. Operaattorit yrittävät myydä liittymiä hirveällä hypellä ja ovat pettyneitä, kun asiakkaat eivät käytäkään hienoja uusia ominaisuuksia. Miten niitä käyttää, kun kuuluvuus alue on niin rajoittunut?

On hyvin ymmärrettävää, että kalliille verkoille halutaan käyttöä, mutta samalla pitäisi myös mainita missä verkko toimii. Kovin ikävää on, erästä kollegaani lainaten, huomata, että 3G-verkon kantama loppuu 100 metrin päähän omasta asunnosta. Eikä nyt mennä edes Tamperetta edemmäksi.

Yksi syy palvelujen vähäiseen käytettävyyteen on se, että monet varakkaammat ihmiset joilla olisi rahaa käyttää kyseisiä palveluita, asuvat esikaupungeissa joissa 3G-verkko ei yksinkertaisesti toimi. Työaikana keskustassa taas ei yksinkertaisesti ole aikaa ja halua pelleillä laitteen kanssa. Egohan siinä kärsisi, kun on ostanut hienon härpäkkeen eikä osaa käyttää sitä. Tämä johtaa siihen, että ihmiset eivät missään vaiheessa opi käyttämään palveluita, kun eivät saa rauhassa harjoitella niiden käyttöä.

Eikä palveluiden vaikea käytettävyys ja konfigurointi auta asiaa. Onhan se kumma, jos sellainen insinööri joka touhuaa työkseen kyseisten härpäkkeiden parissa, ei osaa konfiguroida palveluita. Miten tavallinen kuluttaja siinä onnistuisi?

Operaattoreiden itsekkyys ja rahan ahneus vaikeuttavat palveluiden käytettävyyttä. Tämän huomasi WAP:n aikaan, mutta on merkkejä, että samankaltainen asenne on 3G:ssäkin mukana. Mikäli kuluttaja huomaa netissä jonkin mainion service pointin, joka vaatii jonkin spesiaalin palvelun käyttöä esim. SIP:n, puhelimeen voi konfiguroida vain operaattorin oman serverin. Sitä ei saa konfiguroitua ja/tai sitä varten tarvitsee ostaa lisäpaketti B hintaan X€ ja/tai palvelua ei ole kyseisen operaattorin valikoimissa. Kuka on valmis maksamaan ekstraa, jos haluaa vain kokeilla palvelua? Taas päädytään siihen, ettei kuluttaja saa leikkiä palveluilla eikä tämän seurauksena opi käyttämään niistä mitään. Operaattoreilta voisi kysyä vanhan biisin sanoin: "Onko portit jo auki?"

Ratkaisu: "Kaikki" portit auki ja palvelut valmiiksi konfiguroituina puhelimeen. Enkä todellakaan tarkoita MMS:n ja selaimen asetuksia. Lisäksi tarjotaan mahdollisuus käyttää myös internetissä olevia palveluita vapaasti ilman liikoja rajoituksia. Voisihan niitä palveluita tarjota itse edes joskus (kirjoittaa katkera Elisan liittymän käyttäjä).

ARPU ei kasva --> monoa kaikille. Että nuo kuluttajat ovat tyhmiä...

1 Comments:

At 30 toukokuuta, 2006 22:25, Anonymous Anonyymi said...

oli tosi herkkää! rakastetaan sua himmusti.

 

Lähetä kommentti

<< Home